Ceny za pozycjonowanie poszczególnych witryn mogą być bardzo rozbieżne. Koszt jest nie tylko uzależniony od wykonawcy, ale także od naszej strony. Kiedy mamy świadomość, co składa się na pozycjonowanie, o wiele łatwiej nam zrozumieć cenę z nim związaną. Co zatem wpływa na ostateczny koszt?

Co się składa na pozycjonowanie?

Zanim zadamy pytanie „Dlaczego tak drogo?” Warto mieć świadomość, co wpływa na pozycjonowanie. Jak się bowiem okazuje, jest to szereg działań, w które jest zaangażowane niekiedy kilka osób. Dlatego też cena za daną usługę musi obejmować także ich pracę.

W tym przypadku mówimy o takich działaniach, jak:

– audyt strony

– przygotowanie strategii

– optymalizacja techniczna

– tworzenie treści

– linkowanie

– analiza oraz raportowanie działań

Audyt witryny, jej optymalizacja czy też przygotowanie strategi to działania jednorazowe, z kolei pozostałe są wykonywane na bieżąco z podobną częstotliwością. Nie możemy jednak pominąć poszczególnych etapów, jeśli chcemy mówić o dobrym wyniku.

Rodzaj strony a koszt jej pozycjonowania

Dlaczego niektóre strony są pozycjonowane za kilka tysięcy złotych, a inne znacznie taniej? Duże znaczenie ma wielkość samej witryny. Jeśli mowa o dużym sklepie internetowym, liczba podstron może być naprawdę oszałamiająca. Tym samym wymaga ona znacznie więcej pracy aniżeli prosty landing page.

Wielkość ma tak samo znaczenie, jak przeszłość witryny. Jeśli w historii strony mamy niezbyt szczęśliwe incydenty kar ze strony wyszukiwarki, pozycjonowanie strony będzie dłuższe oraz trudniejsze. Wiąże się ono bowiem z odzyskaniem zaufania i zbudowania  nowych, atrakcyjnych treści.

Na ogólną cenę pozycjonowania wpływa także budowa strony, a co zatem idzie liczba podstron oraz możliwość tworzenia nowych dokonywania zmian w ich architekturze. W niektórych przypadkach trzeba sięgać do niekonwencjonalnych sposób, aby wprowadzić niezbędne zmiany.

Wybór słów kluczowych

Słowa kluczowe, na które chcemy się wyświetlać, są istotne do pozycjonowania. Dlatego już w strategii należy dokonać ich selekcji i zaplanować ich wdrożenie na poszczególne podstrony. W tym celu osoby zajmujące się pozycjonowaniem korzystają z płatnych, zewnętrznych narzędzi, pozwalających na ich analizę.

Wybierane słowa kluczowe muszą być dostosowane nie tylko do naszej witryny, ale także do budżetu. Może się bowiem okazać, że część fraz wymaga nie tylko dużych nakładów pracy, ale także kosztów. Dotyczy to przede wszystkim słów ogólnych o sporej konkurencji.

Tworzenie treści

Pozycja naszej witryny zależy w dużym stopniu od contentu, jaki na niej oferujemy. W tym miejscu działają nie tylko osoby zajmujące się SEO, ale także copywriterzy, przygotowujący treści zoptymalizowane pod wyszukiwarkę.

Każdy publikowany tekst musi nie tylko ciekawy dla użytkowników, ale także dostosowany do wymogów Google. Dodanie nagłówków czy fraz kluczowych jest wręcz niezbędne, aby treść została wyróżniona przez wyszukiwarkę.

Ponadto dochodzi sam koszt współpracy z copywriterem. W zależności od rodzaju przygotowanego tekstu cena może się wahać od kilkudziesięciu do kilkaset złotych. Taka osoba przygotowuje nie tylko treści w obrębie witryny, ale także tworzy opisy produktów w sklepie internetowym oraz pisze artykuły sponsorowane, publikowane na zewnętrznych portalach.

Link building

Z pozycjonowaniem jest także związane linkowanie, czyli pozyskiwanie odnośników do witryny. Wiąże się to z dodatkowym kosztem, ponieważ wartościowy link kosztuje, a musimy mieć na uwadze, że dzisiaj liczy się przede wszystkim ich jakość. Dlatego nie dajmy się nabierać na oferty, proponujące kilkaset odnośników za parę złotych, ponieważ mogą one pochodzić ze źródła, które nam tylko zaszkodzi.

Linki są pozyskiwane z różnych źródeł. Często wykorzystuje się artykuły sponsorowane, które publikuje się na zewnętrznych portalach. Koszt takiej publikacji jest uzależniony przede wszystkim od wielkości strony. Jeśli jednak zależy nam na efekcie, musimy liczyć się z kosztem nawet paruset złotych, doliczając do tego cenę samego napisania artykułu, o czym pisaliśmy wcześniej.

Wybór metody rozliczenia

Zanim zdecydujemy się na daną ofertę, warto zwrócić uwagę także na sposób rozliczenia. Może on nam bowiem bardzo dużo powiedzieć na temat samej firmy i zapewnić nas o bezpieczeństwie. Najczęściej wykorzystywanym modelem jest abonament, a więc stała miesięczna opłata. Są w niej wliczone wszelkie koszta związane z optymalizacją, linkowaniem oraz pozostałymi działaniami, składającymi się na pozycjonowanie. Nie musimy się zatem obawiać, że nasze koszta nagle wzrosną lub działania nie będą przynosić oczekiwanego efektu.

Drugim model jest rozliczanie za efekt. W tym przypadku firma może naliczyć opłatę za osiągnięcie danej pozycji lub też ruchu na stronie. Tego rodzaju rozliczenie nie będzie dla nas zbyt bezpieczne, ponieważ łatwo w tym przypadku o manipulację. Musimy bowiem zdawać sobie sprawę, że można szybko osiągnąć daną pozycję, niestety w sposób nieetyczny, narażając się algorytmowi. Z kolei duży ruch nie oznacza lepszej sprzedaży. Jeśli nasza oferta nie będzie docierała do właściwej grupy odbiorców, nie osiągniemy swojego celu.

Na pozycjonowanie warto spojrzeć jak na inwestycję, a nie jak wydatek. Odpowiednio wykonana powiększy nasz zysk i zdobędzie dla nas nowych klientów. Cena za te działania jest zawsze uzależniona od wielkości strony oraz dopasowana do naszego budżetu. W końcu za pozycjonowaniem stoi wiele ludzi i ich ciężka praca na sukces naszej strony.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here