Pozycjonowanie jest w tej chwili jednym z najważniejszych procesów, z jakich korzystają strony internetowe. Tylko tym sposobem mogą one powalczyć o wysokie pozycje w Google. Jednakże czas, jaki jest potrzebny do zauważenia pierwszych efektów, może być bardzo zróżnicowany. Dlaczego tak się dzieje i jakie czynniki mają wpływ na pozycjonowanie?

Jak długo pozycjonuje się sklep, a jak długo stronę lokalną?

To, ile trwa pozycjonowanie, zależy przede wszystkim od rodzaju strony, nad którą pracujemy. Kiedy jest mowa o niewielkim lokalnym portalu, pierwsze efekty zobaczymy znacznie szybciej niż  w przypadku dużego sklepu internetowego. W grę wchodzi nie tylko sama wielkość, ale również konkurencja i słowa kluczowe, na które strona jest pozycjonowana.

I tak większy sklep internetowy będzie zapewne chciał się wyświetlać na wysoko konkurencyjne frazy, co niewątpliwie wydłuży proces. Do tego trzeba sprawdzić linkowanie zewnętrze, a także zawartość strony pod względem zoptymalizowanych treści. Po wykonaniu wcześniej wspomnianych czynności możemy się spodziewać wzrostu widoczności strony po około pół roku. Sama sprzedaż oraz ruch powinien się poprawić nie dłużej niż po 12 miesiącach prowadzenia działań.

Inaczej jednak sprawa prezentuje się w przypadku małych stron lokalnych. Te charakteryzują się mniejszą konkurencją. Nie muszą bowiem walczyć o wysokie miejsca w globalnych wynikach wyszukiwania. Zamiast tego wystarczy, że będą się one wyświetlać na lokalne frazy. Dzięki dobrze przeprowadzonej optymalizacji oraz działaniom off-site szybko uda się osiągnąć top 10. Pierwsze efekty możemy zauważyć już po 2-3 miesiącach. Z kolei wzrost ruchu na stronie powinien być zauważalny po około pół roku.

Co wpływa na długość pozycjonowania strony?

Nie tylko wielkość strony ma znaczenie w przypadku jej pozycjonowania. Duże portale wymagają przeważnie więcej czasu na osiągnięcie wysokiej pozycji, jednakże warto wziąć pod uwagę również inne czynniki.

Do najważniejszych czynników wpływających na długość pozycjonowania zaliczamy:

– jakość i ilość publikowanej treści

– konkurencja

– historia domeny

– optymalizacja on-site i off-site

Znaczenie publikowanej treści

Publikacja treści pełni ważną funkcję w procesie pozycjonowania. Dlatego warto jej poświęcić uwagę. Content jest tak samo istotny na portalu internetowym, jak i na sklepie. Zaliczamy do niego nie tylko tematyczne artykuły, ale również opisy produktów czy kategorii.

Wyszukiwarka wyróżnia przede wszystkim te strony, które odznaczają się unikalną i wartościową treścią. Ponadto powinna ona odpowiadać na potrzeby użytkowników. W tym celu warto ją nasycić odpowiednimi słowami kluczowymi. Z całą stanowczością należy unikać kopiowania treści zarówno z innych stron, jak i z własnych podstron.

Analiza konkurencji

Naszą konkurencją są globalne marki czy też portale lokalne? To, z kim bierzemy udział w wyścigu, jest niezwykle istotne. Pamiętajmy jednak, że pozycjonowanie to maraton, a nie sprint. Dlatego tylko odpowiednia strategia pozwoli nam na osiągnięcie satysfakcjonującego wyniku.

Na początku warto poruszyć takie kwestie jak konkurencyjność fraz. W przypadku niszowych biznesów na poszczególne słowa kluczowe nie ma wielu chętnych. Co innego, gdy chcemy pozycjonować się na popularne, globalne frazy. Dłuższy czas oczekiwania będzie wtedy wpisany w cenę. Istotne jest również to, czy inne konkurencyjne marki korzystają z narzędzi SEO, a jeśli tak to w jakim zakresie. Jeśli wydajemy znacznie mniej budżetu na pozycjonowaniu niż inni, nie będziemy mieli szans na konkurowanie z nimi.

Historia domeny

Nowo utworzona strona jest dla Google białą kartą. Nie wiadomo, czego się po niej spodziewać. W tym przypadku wyszukiwarka traktuje ją z pewną dozą ostrożności. Im dłużej nasza witryna funkcjonuje, tym cieszy się większą wiarygodnością. W efekcie nasza droga do top 10 będzie krótsza.

Istotna jest również sama historia domeny. Jeśli ją odkupujemy, warto sprawdzić, czy nie została wcześniej ukarana filtrem przez Google. Niestety kartoteka domeny przechodzi na kolejnego jej właściciela. Dlatego możemy zostać niepotrzebnie obciążeni karami, które znacznie spowolnią pozycjonowanie.

Optymalizacja on-site i off-site

Żeby wyszukiwarka pozytywnie oceniła naszą stronę, potrzebujemy pracować nad optymalizacją zarówno w obrębie witryny, jak i na zewnątrz. Najpierw jednak wykonywany jest audyt SEO, który sprawdzi, jakie kwestie wymagają poprawy.

Na optymalizację on-site składa się między innymi:

– indeksacja witryny

– optymalizacja metadanych

– struktura linkowania wewnętrznego

– technologia w jakiej jest zbudowana strony

Z kolei do działań off-site zaliczamy przede wszystkim pozyskiwanie linków zewnętrznych. Żeby były one skuteczne, muszą być zdobywane stopniowo z wartościowych źródeł. Warto zatem poświęcić więcej czasu na budowę wysokiej jakości profilu linków.

Dzięki zadbaniu o wyżej wymienione kwestie będziemy mogli zmierzyć się z naszą konkurencją o wysokie pozycje w wyszukiwarce. Pamiętajmy jednak, że osiągnięty efekt nie jest stały, a my powinniśmy cały czas pracować nad witryną, aby nie pozostawać w tyle za innymi.

1 KOMENTARZ

  1. Często biorąc pod uwagę pytania klientów, można stwierdzić że jednocześnie chcą się dowiedzieć, kiedy pozycjonowanie zacznie działać i kiedy zacznę zarabiać! (to jest pytanie klucz). Wielu osobom wydaje się, że jak kilka miesięcy zainwestują po kilka tysięcy złotych (to mimo wszystko klienci bardziej zaznajomieni z rzeczywistością), to za pół roku chcą zarabiać z pozycjonowania po kilkanaście tysięcy miesięcznie, jeżeli nie to okazuje się że nie warto. Pozycjonowanie jest jak inwestycja w dobry samochód, tylko że w przypadku pozycjonowania efektem może być napływająca, większa liczba klientów z miesiąca na miesiąc, gdy już pozycjonowanie zacznie działać – a efektem będą wysokie pozycje w wyszukiwarce, a samochód nadal będzie stwarzał tylko wizerunek – często sztuczny.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here