Jeśli chce się osiągnąć wymierne korzyści, należy tak prowadzić promocję, by rzeczywiście była atrakcyjna dla danej grupy odbiorców. Badania jasno wykazują, że pewne akcje szczególnie cieszą się popularnością. Wyjaśniamy, jak organizacja loterii wspiera programy lojalnościowe oraz na co szczególnie powinno się uważać przy takiej kampanii reklamowej!

Jak organizacja loterii wspiera programy lojalnościowych?

Loterie są organizowane w ramach programów lojalnościowych głównie z czterech powodów. Ich celem jest:

  1. Wzmocnienie oddziaływania samego programu – ciekawa akcja dodatkowo przyczynia się do wzrostu sprzedaży. Prowadzi do zwiększenia wartości koszyka zakupowego oraz częstotliwości zakupów, co bezpośrednio przekłada się na zysk. Loteria sprawia więc, że program jest bardziej skuteczny;
  2. Możliwość oferowania bardziej atrakcyjnych nagród – zgodnie z przepisami i ograniczeniami podatkowymi w ramach programu lojalnościowego uczestnicy mogą utrzymać bonus o wartości tylko do 2 tysięcy złotych brutto. Zasady organizowania loterii są bardziej przychylne, dlatego da się w nich zdobyć o wiele cenniejsze przedmioty i usługi, np. ekskluzywną wycieczkę, luksusowy samochód czy drogi sprzęt elektroniczny. Możliwość wygrania wartościowych dobór skutecznie przyciąga nowych odbiorców, a także zachęca do powrotu nieaktywnych uczestników;
  3. Ponowne nawiązanie dialogu z uczestnikami – programy lojalnościowe są głównie kierowane do klientów, którzy znają już daną markę i często ją wybierają. Z tego względu loterie promocyjne w dużej mierze mają na celu nie tylko zmotywować uczestników do działania, ale też skłonić ich do wyrażenia swojej opinii na temat danej akcji, a także całego programu. W ten sposób można zyskać cenny feedback oraz uznanie obiorców, którzy zawsze lepiej traktują marki mające na względzie zdanie swoich klientów;
  4. Likwidacja rezerw bilansowych – w sprawozdaniach programów lojalnościowych dość kłopotliwe są wyemitowane punkty, które nie zostały wykorzystanie. W ramach loterii uczestnicy mogą wymienić je na możliwość udziału w grze, zamiast na konkretną nagrodę, na którą trzeba wystawić fakturę kosztową. W związku z tym organizacja takiej akcji daje wiele korzyści, a przy tym wiąże się z relatywnie niskimi kosztami.

Jakie są rodzaje loterii i do kogo są skierowane?

W polskim prawie ujęte zostały cztery rodzaje loterii, które można legalnie organizować i prowadzić. Ustawa o grach hazardowych wymienia wśród nich: promocyjną, audioteksową, fantową i pieniężną. Ponieważ ostatni typ jest objęty monopolem państwa, przedsiębiorcy mogą wybierać tylko z trzech opcji. Zdecydowanie najpowszechniejsza jest loteria promocyjna. Według danych z dokumentu „Informacja o realizacji ustawy o grach hazardowych” przygotowanego przez Ministerstwo Finansów, w 2019 roku zorganizowano 519 loterii, w tym 481 promocyjnych, 36 audioteksowych i 2 fantowe.

W ramach programów lojalnościowych najczęściej organizuje się oczywiście loterie promocyjne. Ich popularność w dużej mierze wiąże się z tym, że mogą być kierowane do najszerszej grupy odbiorców – uczestnicy muszą mieć ukończone tylko 13 lat. Oczywiście w przypadku programów warunki uczestnictwa są dokładnie opisane w regulaminie. Jeśli organizuje się loterię wspierającą dla programu motywacyjnego B2B (ang. Business to Business), odbiorcami są pośrednicy handlowi, czyli osoby fizyczne albo reprezentanci osób prywatnych, np. przedsiębiorcy.

Na co należy zwrócić uwagę podczas organizacji loterii?

Proces organizacji loterii promocyjnej to długa, wieloetapowa procedura obejmująca wiele skomplikowanych działań o naturze administracyjnej. Całą akcję można przygotować jedynie wtedy, gdy uzyska się zezwolenie od Dyrektora właściwej Izby Administracji Skarbowej lub pozytywną odpowiedź na zgłoszenie dostarczone do Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego.

Na początku należy m.in. przygotować regulamin akcji i zdobyć bankową gwarancję wydania nagród. Zadania te są związane z koniecznością sporządzenia wielu zawiłych pism, które następnie muszą być złożone w odpowiednim urzędzie, przed upływem wskazanego terminu. Po otrzymaniu zezwolenia przychodzi kolej na szereg innych, wieloaspektowych działań.

Organizator musi przekazać informację o fakcie rozpoczęcia loterii do organu wydającego zezwolenie, a także do Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego. Następnie powinien zarejestrować ewidencję wydanych nagród, czyli specjalny dokument z danymi laureatów, którzy otrzymali dobra o wartości powyżej 2280 złotych (przekraczających kwotę zwolnienia podatkowego) oraz ewidencję zaświadczeń o otrzymaniu wygranej.

Na zakończenie loterii należy oczywiście ją rozliczyć. W ciągu 30 dni od zamknięcia gry trzeba przygotować raport wydanych nagród (wraz z zaświadczeniami), który przedstawia się Naczelnikowi Urzędu Celno-Skarbowego. Na sam koniec sporządza się ewidencję zamknięcia i po zakończeniu bieżącego roku kalendarzowego niezwłocznie się ją składa w urzędzie.

Organizatorzy nieposiadający doświadczenia w prowadzeniu loterii promocyjnych często mają wiele kłopotów ze skomplikowanymi formalnościami. Jeśli chce się jak najlepiej przygotować taką akcję, warto zwrócić się po pomoc do specjalistów od lat zajmujących się takimi przedsięwzięciami. Firma i360 Sp. z o.o. kompleksowo organizuje oraz prowadzi loterie promocyjne, które zapewniają największy zysk i przyczyniają się do dynamicznego rozwoju programu lojalnościowego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here