Audyt strony jest pierwszym krokiem, jaki wykonujemy przed ustaleniem strategii marketingowej, czy też podjęciem działań, mających na celu poprawę naszej pozycji. Jest to kluczowy dokument, który zleca się najczęściej specjalistom SEO. Jednakże istnieje możliwość jego samodzielnego wykonania. Podpowiadamy, jakich narzędzi użyć oraz na co zwrócić uwagę.

Audyt SEO – czym jest i kiedy należy go wykonać

Audyt SEO jest dokumentem uwzględniającym uwagi i zalecenia dotyczące strony internetowej. Poruszają one zagadnienia zarówno aspektów technicznych strony, jak i treściowych. Dlatego przygotowane wskazówki są wykorzystywane przez programistów, a także osoby zajmujące się contentem.

Dokument audytu pozwala na wykrycie ewentualnych problemów związanych z indeksacją oraz pomoże ocenić optymalizację, czy też wprowadzane ostatnio zmiany. Dzięki wskazaniu dobrych, jak i słabszych stron serwisu i po wdrożeniu zaleceń w życie możemy poprawić w dużym stopniu widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

Jest kilka kluczowych momentów, kiedy wykonuje się audyt SEO. Niewątpliwie jedną z najczęściej wybieranych chwil jest stworzenie nowej strony. Kiedy mamy nową witrynę dobrze jest wiedzieć, czy spełnia ona wymagania SEO, jak też algorytmów Google. Wtedy wdrożenie poprawek ma jak najbardziej sens. Niestety w wielu przypadkach zdarza się, że wydawca strony nie ma już na to budżetu, a obszernie przygotowany dokument trafia do szuflady.

Drugą, częstą sytuacją jest przejęcie działań na stronę przez agencję marketingową. Audyt SEO w tym przypadku odgrywa kluczową rolę i ustala tym samym dalszą prowadzoną strategię kampanii reklamowych oraz optymalizacji witryny.

Warto pamiętać o jeszcze jednej sytuacji, kiedy audyt jest przydatny. Jest to moment wprowadzenia kluczowych zmian na stronie. Warto wtedy na bieżąco analizować sytuację i sprawdzać, czy wdrożone poprawki działają na naszą korzyść.

Koszt audytu SEO

Jeśli mamy niewielkie doświadczenie przy pracy na stronach internetowych i pojęcia z zakresu optymalizacji są nam obce, możemy audyt SEO zlecić specjaliście. To, ile za niego zapłacimy, zależy oczywiście od indywidualnego cennika oraz doświadczenia takiej osoby.

W przypadku uczących się freelancerów koszt ten może być niewielki. Pamiętajmy jednak, że audyt ma na celu przekazanie nam zaleceń, które tworzy się na podstawie analizy dostępnych danych. Niedoświadczona osoba może wysunąć pochopne wnioski, które finalnie mogą nas kosztować znacznie więcej.

Specjaliści SEO, którzy mają już doświadczenie w przygotowywaniu audytów, wyliczają średnio taką usługę w granicach 500-600 zł. Jednakże ostateczna cena będzie zależna od wielkości strony , liczby podstron,  kategorii, produktów itd. W przypadku dużych sklepów internetowych, czy też portali koszt audytu SEO może wynosić nawet i kilka tysięcy złotych.

Pamiętajmy, że końcowa cena zawiera nie tylko koszt użycia płatnych narzędzi, ale również ilość czasu, jaką specjalista SEO poświęci na analizę strony. Jednakże wdrożone zmiany będą jak najbardziej dla nas opłacalne i zwrócą się pod postacią lepszej pozycji, zwiększonego ruchu na stronie, jak też ilości dokonywanej konwersji.

Jak wykonać audyt samemu?

Podstawowy audyt strony możemy jak najbardziej wykonać samodzielnie. W tym celu najlepiej będzie skorzystać z narzędzi, które pozwolą na analizę witrynę pod względem technicznym. Pomimo że część z nich jest płatna, warto z nich korzystać również później.

Podstawowe narzędzia, z jakich powinniśmy skorzystać to:
– Google Analytics – w celu sprawdzenia ruchu na stronie, czy też poprawnej indeksacji i ogólnego stanu witryny

– SeoStation – pozwoli nam na sprawdzenie swojej pozycji na poszczególne słowa kluczowe

– SemStorm – narzędzie dedykowane analizie SEO serwisu, pozycji słów kluczowych, jak też do porównania z konkurencją

– Majestic i Ahrefs – umożliwią analizę linków, które prowadzą do naszej strony oraz pozwolą sprawdzić linkowanie innych stron

Na jakie elementy warto zwrócić uwagę?

Zanim przystąpimy do optymalizacji witryny, warto ją przeanalizować, aby wiedzieć, które elementy wymagają poprawy. Nasz audyt powinien uwzględniać zarówno aspekty techniczne, jak i treściowe strony.

Na początek dobrze sprawdzić, czy nasza witryna jest poprawnie zindeksowana. Dzięki narzędziom Google przekonamy się, ile z naszych podstron trafia do wyników wyszukiwania, a ile jest „osieroconych”. Na naszej stronie nie może również zabraknąć instrukcji dla robotów, czyli mapy witryny, która pokazuje wszystkie indeksowane podstrony, jak też pliku robot.txt.

Oprócz samej obecności w wynikach wyszukiwania warto także sprawdzić swoją pozycję. Uwzględnijmy nie tylko słowa ogólne, ale także szersze zapytania. Pozwoli nam to lepiej poznać potrzeby użytkowników, którzy najczęściej nas odwiedzają. Pamiętajmy jednak, aby użyć w tym celu narzędzi. Samodzielne sprawdzanie pozycji nigdy nie da miarodajnych wyników.

W trakcie audytu są również sprawdzane takie aspekty jak prędkość ładowania się strony, rozmiar i atrybuty grafik, obecność nagłówków HTML, linkowanie do innych podstron, a także meta opisy i tytuły, wyświetlane z poziomu karty z wynikami.

Niemałe znaczenie ma również sama treść strony. Powinna być ona unikalna oraz ciekawa dla użytkownika. Dzięki temu mamy pewność, że zyskamy przychylność Google. Dobrze też, aby artykuły zostały nasycone słowami kluczowymi, uwzględniającymi zapytania użytkowników oraz nasze usługi. W ten sposób łatwiej nam będzie wyświetlać się na najważniejsze dla nas frazy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here