Jak wybrać firmę pozycjonującą?

Od pozycjonowania zależy, czy nasza firma wyróżni się pośród konkurencji, czy też zatonie w gąszczu innych, podobnych. Dlatego też wybór agencji pozycjonującej jest tak niezwykle ważny. Na jakie aspekty warto zwrócić uwagę, aby cieszyć się z dobrych wyników i uniknąć uczucia rozczarowania?

Zwróćmy uwagę na cenę

Jednym z podstawowych błędów, jaki można popełnić, wybierając firmę pozycjonującą, jest skupienie się na oferowanej cenie. Musimy pamiętać, że pozycjonowanie to nie jest chwilowy zabieg, ale długofalowe działanie. Dlatego też cena za tę usługę nie może być zbyt niska.

Firmy, które proponują pozycjonowanie taniej aniżeli konkurencja, najczęściej wykorzystują triki, pozwalającymi zaoszczędzić czas. Jednakże nie są one zgodne z wytycznymi Google. Za ich stosowanie może nam grozić kara ze strony wyszukiwarki. Wskutek niej możemy spaść w rankingu wyników organicznych, a nawet być całkowicie usuniętym z indeksacji.

Jak to wygląda w praktyce? Przyjmijmy, że wybieramy firmę pozycjonującą, która oferuje usługi po bardzo niskiej cenie, a jednocześnie kusi dużą skutecznością oraz wysokimi wynikami w wyszukiwarce. I faktycznie, już po kilku tygodniach zauważamy, że nasza strona szybuje szybko w górę. My zaś jesteśmy dumni z wyniku i ze swojej przedsiębiorczości.

Co się jednak dzieje dalej? Otóż dostajemy przykrą informację ze strony Google, że został na nas nałożony filtr. Przez niego nasza witryna ląduje na dalekich stronach wyników wyszukiwania. Firma pozycjonująca kończy nagle współpracę, a na mailu mamy wciąż nieopłaconą fakturę za spektakularne efekty pozycjonowania i równie efektowny spadek.

Czy da się taką stronę uratować? Tak. Jednakże takie działania będą trwały znacznie dłużej, a sama obsługa będzie droższa aniżeli standardowa. Dlatego, zanim wyślemy brief do najtańszej firmy pozycjonującej, zastanówmy się, czy będzie nam się to w ogóle opłacało. Koszty, jakie poniesiemy, będą znacznie wyższe, aniżeli „normalna” cena za pozycjonowanie.

Jaka powinna być firma pozycjonująca?

Istnieje wiele cech firmy, której należy unikać. Dobra wiadomość jest jednak taka, że istnieje sporo cech, wyróżniające dobre firmy, które będą działać na naszą korzyść, a nie szkodzić. Skupmy się zatem na pozytywach.

Przede wszystkim dobra firma pozycjonująca nie będzie nam gwarantować 100% efektu swoich działań. W internecie nic nie jest pewne. Pamiętajmy, że nie tylko my pracujemy nad swoją pozycją, ale także nasi konkurencji. Do tego dochodzą ciągłe zmiany algorytmu i w ciągu kilku dni wszyscy odnotujemy spadki. Dlatego firma pozycjonująca, która chce być uczciwa wobec nas, nie poda konkretnego efektu, ale estymację, czyli przewidywany rezultat, oparty na dostępnych danach.

Nie będzie ona również gwarantować czołówki na żadną frazę, a już tym bardziej na ogólne słowa kluczowe. Frazy takie jak kosmetyki, sukienki, zabawki dla dzieci itd. cechują się bardzo dużą konkurencją. Czołowe miejsca zajmują na nie firmy, które działają już od wielu lat i w tym czasie zdążyły wyrobić sobie zaufanie zarówno użytkowników, jak i wyszukiwarki. Firma pozycjonująca oczywiście również będzie je uwzględniać, ale doda wyrażenia bardziej szczegółowe, na które jest mniejszy popyt, ale wciąż mogą pozyskiwać ruch dla strony internetowej.

Nie zapominajmy również o formie kontaktu. Nasza relacja z firmą pozycjonującą powinna być przede wszystkim partnerska. Działania przez nią podejmowane powinny być przedstawione w raportach, jak też omówione w strategii. Pokazanie rzetelnego obrazu sytuacji to cecha, którą charakteryzuje się uczciwa firma.

Małe, ale ważne – na co jeszcze zwrócić uwagę?

Zanim zdecydujemy się na skorzystanie z usług danej firmy pozycjonującej, warto zobaczyć jej portfolio. I wcale nie chodzi tutaj o to, dla jakich firm pracowała. Zachowanie poufności oraz troska o nasze dane są ważne co najmniej z kilku powodów.

Przede wszystkim pamiętajmy, że Google uważa pozycjonowanie za sztuczną manipulację wynikami organicznymi. Dlatego też, jeżeli jakiś pracownik ze strony wyszukiwarki natrafi na tak sporządzone portfolio, może zacząć sprawdzać witryny, dla których pracowała. Jeśli w jakimkolwiek przypadku dopuszczone się nieetycznego zachowania, możemy liczyć się z przykrymi konsekwencjami. Ponadto miejmy także na uwadze naszą konkurencję, która może zapłacić, aby nasza strona spadła w wynikach wyszukiwania. Dlatego warto zachowywać poufność w każdym przypadku.

Ostatnią, ale równie ważną rzeczą, jest sama umowa. Przygotujmy się na to, że wiele firm będzie próbowało przekonać nas do siebie darmowymi okresami, czy też pozycjonowaniem za efekt. Pomimo tego, że na pierwszy rzut oka takie oferty wyglądają bardzo kusząco, miejmy się na baczności.

Zanim zdecydujemy się na daną propozycję, sprawmy najpierw okres trwania umowy. Jeśli otrzymujemy 3, czy nawet 6 miesięcy za darmo, istnieje duże prawdopodobieństwo, że umowa trwa proporcjonalnie dłużej. Niekiedy też może zostać ona automatycznie przedłużona, jeżeli nie wypowiemy jej na czas. Dlatego wybierajmy tylko te oferty, gdzie zapisy w umowie są napisane zrozumiałym językiem i dają nam sprawiedliwe warunki współpracy.