Optymalizacja strony to nie tylko ulepszenie jej wyglądu oraz aktualizacja treści, ale także podniesienie jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Pomimo że działania z zakresu SEO obejmują wiele aspektów, warto wiedzieć, jakie parametry witryny są najczęściej brane pod uwagę. Przedstawiamy historię optymalizacji oraz wymieniamy najważniejsze kryteria, według których jest oceniana jakość naszej strony.

Od Backrub do Google – czyli historia optymalizacji

Pomimo że w latach 90 jeszcze nie myślano nad optymalizacją stron, możemy zauważyć pewne trendy, które były wykorzystywane przez ich wydawców. W tym celu warto prześledzić, jak zmieniało się Google, a pierwotnie Backrub, na przestrzeni lat.

Początki wyszukiwarki

Na samym początku działanie wyszukiwarki było bardzo proste. Wyszukiwanie poszczególnych stron polegało przede wszystkim na słowach kluczowych. Im więcej mieliśmy fraz, które odpowiadały wyszukiwaniom użytkowników, tym znajdowaliśmy się na większej pozycji. Jak się można domyśleć, taki algorytm tworzył duże pole do nadużyć. Słowa kluczowe nie tylko pojawiały się w znacznej ilości w treści strony, ale także w meta tagach, a nawet w miejscach niewidocznych, pisanych tym samym kolorem, co kolor tła. Dzisiaj takie zabiegi są karane przez Google i należą do tak zwanego Black Hat SEO.

Algorytm PageRank

Zmiana nadeszło dopiero w drugiej połowie lat 90. Wtedy też Backrub zmienił nazwę na Google. Nowy algorytm PageRank oceniał strony pod kątem ilości linków, które do nich prowadziły. Był on oparty na podobnej zasadzie, co w przypadku prac naukowych, gdzie duża liczba cytowań źródła działa na jego korzyść i wiarygodność. Szybko jednak osoby, które zajmowały się nieetyczną optymalizacją, znalazły nowy sposób na poprawienie pozycji witryny. Tym razem, zamiast umieszczać słowa kluczowe w dowolnych miejscach, zaczęto tworzyć wiele witryn tylko po to, aby linkowały do innych. Strony tego rodzaju są także wykorzystywane dzisiaj. Warto jednak zaznaczyć, że prezentują one znacznie lepszą jakość i niosą ze sobą jakąś wartość. Niestety w latach 90., strony zaczęły przypominać spam, z którego nie mogliśmy nic wyciągnąć.

Algorytm Panda

Sytuacja trwałaby w najlepsze, gdyby nie wprowadzony w 2011 roku algorytm Panda. Wprowadził on do internetu niemałą rewolucję. To właśnie dzięki niemu zawdzięczamy większą rolę contentu i jakości treści. Takie działanie w dużym stopniu zatrzymało nieetyczne optymalizacje. Algorytmy, które pojawiają się regularnie, mają za zadanie usprawnić wyszukiwanie, aby użytkownik otrzymywał tylko jak najlepszą treść.

Czynniki rankingowe

Nie sposób wymienić wszystkich czynników rankingowych. Pełna lista mogłaby spokojnie przekroczyć 200 pozycji. Możemy jednak wyszczególnić kilka z nich, które są najważniejsze w ocenie wielu specjalistów SEO. A należą do nich:

– treść – musi być unikatowa oraz odpowiadająca na pytania użytkowników

– zaktualizowana witryna – strona, która pamięta jeszcze początki lat 2000 nie ma szans, aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwarki

– optymalizacja i szybkie ładowanie – wątek techniczny jest bardzo istotny dla robotów indeksujących, ponadto dobrze zoptymalizowana strona ładuje się znacznie szybciej, co ma znaczenie również dla użytkowników

– przystosowanie do urządzeń mobilnych – jeśli nie ufamy zasadzie mobile first warto sprawdzić w statystykach strony, jaki procent ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych

– czytelna i łatwa nawigacja – wygląd strony nie powinien utrudniać przemieszczania się po niej, dlatego tak ważne jest menu główne, a nawet linkowanie wewnętrzne

Jest to kilka przykładów, które możemy omawiać i mnożyć w nieskończoność. Warto jednak pamiętać, że w optymalizacji chodzi przede wszystkim o prostotę obsługi oraz funkcjonalność.

Jak wprowadzić zmiany na stronie?

Zanim zoptymalizujemy stronę, warto na początek sprawdzić, jakie elementy wymagają poprawy, a które radzą sobie dobrze. Dlatego też tak ważna jest pierwsza faza polegająca na wnikliwej analizie naszej strony zarówno pod względem jakości treści, jak i technicznym.

Następnie warto sprawdzić swoją konkurencję. Najlepiej jest się skupić na stronach, które zajmują wyższe powyższe. Zobaczenie treści, a także przyjrzenie się linkowaniu itp., pomoże w podjęciu decyzji, jakie tematy sami powinniśmy poruszać i skąd pozyskiwać odnośniki.

Po wprowadzeniu zmian możemy przejść z czasem do oceny naszych działań. Warto jednak wiedzieć, że SEO nie przynosi efektów w ciągu jednej nocy. Dlatego najpierw skupmy się na monitorowaniu małych zmian i wzroście konwersji oraz pozycji. Do oceny warto przystąpić po upływie kilku, kilkunastu tygodni. Analizę swoich działań warto przeprowadzać najlepiej co kwartał, kiedy zbierzemy wystarczającą ilość danych.

Dzięki regularnej ocenie działań SEO wiemy, które działania przyniosły największy skutek, a które wręcz przeciwnie. Na podstawie wyników możemy nanieść poprawki i dokonać zmian tam, gdzie są one niezbędne. Pamiętajmy jednak, że statystyki potrafią być mylące, dlatego starajmy się nie wyciągać pochopnych wniosków.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here