Social media jak żadne inne portale umożliwiają nam przeciwdziałanie kryzysom, a także budowanie relacji z klientami, opartymi na natychmiastowych działaniach. Jednakże prowadzenie portali społecznościowych bez ich monitoringu mija się z celem. Jakie narzędzia w tym celu są najskuteczniejsze?

Social Media w marketingu

Portale społecznościowe przed dłuższy czas pozostawały źle zagospodarowane przez polskie marki. Social media były traktowane jak tablice z ogłoszeniami, czy z notatkami prasowymi. Jednakże ta tendencja zaczyna ulegać zmianie i coraz więcej firm decyduje się na prowadzenie szerzej zakrojonych działań w social mediach.

Dzięki regularnej publikacji, a także odpowiadaniu na bieżące potrzeby, marki mogą wytworzyć prawdziwą więź z klientem. To właśnie bezpośredni kontakt odpowiada w dużej mierze za sukces portali społecznościowych. Posiadanie swojej własnej społeczności zapewnia marce, więcej lojalnych i przychylnych klientów.

Prowadzenie swojego własnego profilu tworzy jeszcze jedną zaletę. Użytkownicy za jego pośrednictwem mogą się z nami skontaktować i uzyskać odpowiedź na nurtujące ich pytanie. Z kolei skracanie dystansu oraz ułatwianie kontaktu przybliża konsumenta z marką.

Monitoring mediów

Trzeba pamiętać, że wszystkie te zalety nie byłyby aż tak duże, gdyby nie możliwość ich monitoringu. To właśnie analiza własnej marki w social media pozwala nam na przygotowywanie obszernych raportów, badania zasięgu oraz skali swoich działań.

W ostatnich latach przybyło nam narzędzi do monitorowania social media. Bazują one przede wszystkim na zamieszczanych treściach, a także na rodzaju wystawianych opinii i ocenie zaangażowania użytkowników w poszczególnych kanałach.

Ponadto to właśnie monitoring mediów pozwoli nam na wychwycenie obecnych trendów. Wiele narzędzi umożliwia sprawdzanie danych w czasie rzeczywistym, co uskutecznia i ułatwia real time marketing, czy też odpowiadanie w przypadku kryzysu.

Narzędzia do monitoringu mediów

Wiele narzędzi do monitorowania mediów społecznościowych jest w języku angielskim i nie zawsze skupia się na tych stronach, które są kluczowe dla polskich marek. Nie brakuje jednak przykładów z naszego podwórka, które mogą okazać się konkurencyjne do zachodnich odpowiedników. Pomimo że większość z nich jest płatna, jedno pozostaje pewne – monitoring mediów jest jak najbardziej opłacalną inwestycją.

Google Alerts

Przegląd narzędzi do monitoringu rozpoczynamy od oprogramowania stworzonego przez internetowego giganta. Google Alert jest bezpłatnym programem, który umożliwi nam m.in.:

– monitoring słów kluczowych

– monitoring internetu

– wysyłanie alertów mailowo

Google Alert będzie nam dostarczało informacji na temat najnowszych wyszukiwań, a także wzmianek na nasz temat. Wystarczy wybrać słowa kluczowe, które nas interesują, żeby być cały czas na bieżąco.

Brand24

W zestawieniu nie mogło zabraknąć także polskiego narzędzia, które bardzo szybko zdobyło sobie uznanie wśród marketerów i przedsiębiorców i do dziś zdobywa nowych. Brand24 daje nam możliwość 14-dniowego okresu próbnego. Z kolei pakiet podstawowy będzie nas kosztował 199 zł co miesiąc.

Narzędzie umożliwia nam:

– aktualizacje na bieżąco

– mierzenie zasięgu

– pokazywanie najnowszych wzmianek na nasz temat

– śledzenie opinii czy komentarzy

Instytut Monitorowania Mediów

Z kolei Instytut Monitorowania Mediów to jedno z najczęściej wybieranych narzędzi w środowiskach biznesowych. Jego monitoring jest znacznie szerszy, co ułatwia analitykę w przypadku dużych marek i kampanii prowadzonych w wielu kanałach.

Do jego funkcji należy monitoring:

– internetu

– prasy

– TV i radia

– mediów społecznościowych

Newspoint

Narzędzie Newspoint to kolejny przykład z polskiego podwórka, dla którego monitorowanie i analityka mediów to chleb poprzedni. Najtańszy pakiet kosztuje zaledwie 89 zł i zawiera w sobie najważniejsze funkcje, takie jak:

– monitoring social mediów

– aktualizacje tu i teraz

– podział danych ze względu na płeć

– badanie wydźwięku

– mierzenie zasięgu

Hootsuite

Z kolei Hootsuite to narzędzie zagraniczne. Może nam jednak bardzo pomóc w zaplanowaniu kampanii oraz monitorowaniu wyników wyszukiwania  na nasz temat. Za podstawowy pakiet zapłacimy 19$ na miesiąc.

Do funkcji Hootsuite należy między innymi:

– planowanie kampanii w social mediach

– publikowanie kalendarza

– zarządzanie kampaniami

– tagowanie i raportowanie

Jak wybrać odpowiednie narzędzie?

Powyższe przykłady to zaledwie wycinek wszystkich narzędzi, które mają nam pomóc w monitorowaniu mediów. Skąd jednak wiedzieć, które będzie najbardziej przydatne? Zamiast kierować się wyłącznie ceną, warto spojrzeć także na inne aspekty oraz funkcje, które sprawiają, że dane narzędzie jest skuteczne.

Program tego typu powinien przede wszystkim aktualizować wyniki na bieżąco. Tylko tak możemy zareagować na czas, czyli jak najszybciej. Ponadto powinien on umożliwiać nam zebranie wszystkich wyników dotyczących marki z jak największej ilości portali. W grę wchodzą nie tylko social media, ale także fora internetowe, gdzie użytkownicy bardzo często wymieniają się swoimi opiniami.

Niektóre narzędzia umożliwiają nam również mierzenie emocji. Raporty tego rodzaju opierają się przede wszystkim na nauczaniu maszynowym i nie możemy ich traktować ze 100% pewnością. Warto jednak być ich świadomym i uwzględniać również te informacje w swoich raportach, aby zadbać o jak najlepszy wizerunek.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here