Treści SEO mają być przyjazne nie tylko dla robotów wyszukiwarki, ale także dla użytkowników, którzy je czytają. Dlatego tak ważne jest, aby połączyć oba te światy i stworzyć tekst, który trafi na wysokie miejsce w Google. Jak jednak taką treść przygotować i co czyni tekst przyjaznym SEO?

Jak powinien wyglądać przyjazny tekst SEO

Zanim użytkownik przeczyta treść, zwróci przede wszystkim uwagę na jej wygląd. To, jak prezentujemy artykuły, ma duże znaczenie na ich odbiór. Jeśli o to nie zadbamy, nawet najbardziej dokładny i wyczerpujący temat wpis będzie niechętnie czytany przez użytkowników. Ponadto pamiętajmy, że roboty wyszukiwarki również oceniają strony pod kątem jej atrakcyjności dla użytkownika. Dlatego, jeśli chcemy stworzyć przyjazną treść, musi być ona odpowiednio sformatowana.

Jak długi powinien być tekst?

Nie ma złotego środka dotyczącego długości tekstu. Musimy jednak pamiętać, żeby wyczerpywał on temat, a jednocześnie nie zanudzał użytkownika. Jeśli zatem tworzymy treść, która ma zachęcić do kupna lub jest opisem przedmiotu lub usługi, tworzenie elaboratu nie zawsze jest na miejscu. Klient szuka konkretnych informacji. Kiedy natrafi na treść, która nie przekazuje niczego, bez względu na długość, będzie zniechęcony.

Dłuższe formy najczęściej występują w przypadku tekstów, które mają budować Thopical authority.  W tym celu tworzone są artykuły, które w pełni wyczerpują dany tematy, wykorzystując przy tym frazy główne, jak i poboczne. Jest to szczególnie istotne zwłaszcza w kontekście aktualizacji algorytmów Koliber i Panda. Wprowadzone zmiany przesuwają środek ciężkości ze słów kluczowych, właśnie na wyczerpanie tematu. Pamiętajmy jednak, że sama długość tekstu ma być efektem ubocznym, a nie – usilnym dopisywaniem znaków.

Odpowiednie formatowanie

Oprócz samej długości tekstu liczy się także jego podział na paragrafy. Spójny blok tekstu, który znamy z książek, jest w internecie bardzo nieprzyjazny. Przeglądając witryny, chcemy odnaleźć jak najszybciej daną informację, a niekoniecznie czytać cały artykuł. Dlatego podział na poszczególne paragrafy ułatwia przeczytanie treści i odszukanie tego, czego potrzebujemy. Żeby jeszcze bardziej uprościć, warto pogrubić najważniejsze słowa kluczowe oraz informacje.

Z kolei poszczególne sekcje powinny być podzielone nagłówkami, zawierającymi właśnie nagłówki h1-h6. Można to porównać do książki, gdzie stosujemy rozdziały oraz podrozdziały. W przypadku artykułów zamiast podrozdziałów warto użyć nagłówków niższego rzędu odpowiadającemu głównej sekcji. Nagłówek h1 wykorzystujemy tylko raz, najczęściej w przypadku tytułu, z kolei h2-h6 służą do poszczególnych sekcji. Pamiętajmy, że niższe nagłówki są odczytywane jako te mniej znaczące. W praktyce rzadko się wykracza poza nagłówki h1-h3.

Jak wybierać słowa kluczowe?

Słowa kluczowe muszą odpowiadać zapytaniom użytkowników. Tylko tak nasze treści SEO mają szansę na pojawienie się w wynikach wyszukiwania. Należy zatem sprawdzić, które słowa kluczowe są najczęściej wyszukiwane i pokrywają się z tematyką naszej strony.

Żeby sprawdzić popularne tematy oraz frazy, możemy próbować własnych sił. Wyszukiwarka Google pokazuje nam w podpowiedziach najczęściej wyszukiwane zapytania. Nie jest to jednak rzetelna metoda. Podpowiedzi, a nawet same wyniki wyszukiwania, są dostosowywane indywidualnie do użytkowników.

Dlatego łatwiej i bezpieczniej jest skorzystać z dedykowanych narzędzi. Z polskich oprogramowań wyróżnia się Semstorm, który nie tylko pokazuje popularne słowa kluczowe, ale także generuje tematy. Z kolei analizę treści stron konkurencji pod kątem wykorzystanych fraz dokonamy w SurferSEO. Narzędzia te nie są bezpłatne, ale pozwolą na znalezienie odpowiednich słów oraz skonstruowanie planu całego artykułu.

Jeśli zaś nie chcemy korzystać z płatnych stron, możemy wypróbować AnswerThePublic, który pozwala na sprawdzenie zapytań użytkowników. Bezpłatne usługi proponuje również Planer Słów Kluczowych. Jednakże, aby z niego skorzystać, potrzebujemy mieć uruchomioną kampanię GoogleAds. W Planerze sprawdzimy co prawda liczbę wyszukań poszczególnych słów kluczowych. Ma on jednak ograniczone możliwości podpowiadania nowych tematów, które są w tej chwili popularne i są powiązane z tematyką naszej strony.

Rozmieszczenie słów kluczowych

Przygotowane słowa kluczowe powinny znaleźć się w tekstach SEO. Nie mogą one być wstawiane w nieprzemyślany sposób. Są one znacznym czynnikiem rankingowym, ale muszą zachowywać naturalny wygląd. W tym celu nie należy przesadzać z ich ilością oraz zagęszczeniem w treści.

Oprócz wkomponowaniu ich do tekstu warto wzbogacić nimi nagłówki, a przede wszystkim tytuł. Nadając nazwę artykułowi, słowo kluczowe powinno znaleźć się na początku, co będzie znakiem nie tylko dla użytkownika, ale także dla robota, który wysunie stronę na wyższe miejsce pod dane zapytanie.

Pisząc kolejny tekst SEO, warto pamiętać, że przede wszystkim tworzymy go dla ludzi. Dlatego tak istotny jest dobór tematu, a następnie przekazanie go w zrozumiały sposób użytkownikowi. Żeby zaś znalazł się on na wysokiej pozycji wyszukiwarce, należy zoptymalizować go według zasad SEO. Dzięki kilku zmianom treść stanie się czytelna nie tylko dla nas, ale także dla robotów. Naszym zadaniem jest połączenie obu tych światów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here